Praktijkteam palliatieve zorg VWS: meld knelpunten en voorbeelden

Het ministerie van VWS heeft een praktijkteam palliatieve zorg ingesteld. Het team beantwoordt vragen van zorgprofessionals over het regelen van palliatieve zorg en pakt in samenspraak met de regionale vertegenwoordigers van netwerken, verzekeraars en zorgkantoren knelpunten op.

Praktijkteam
Het praktijkteam palliatieve zorg bestaat uit een aantal personen met expertise op het gebied van de organisatie en financiering rond palliatieve zorg. De leden zijn werkzaam bij VWS, ZN, CIZ, Fibula (de landelijke organisatie van Netwerken Palliatieve Zorg) en enkele zorgprofessionals. In samenspraak met de regionale vertegenwoordigers van de Netwerken Palliatieve Zorg, verzekeraars en zorgkantoren pakt het praktijkteam complexe problemen en knelpunten aan.

Meldingen zorgprofessionals
Zorgprofessionals kunnen hun vragen en problemen melden bij de Helpdesk Zorgaanbieders via telefoonnummer 030-2739900. Ideeën en knelpunten kunnen ook rechtstreeks aan het praktijkteam gemaild worden via palliatievezorg@minvws.nl

Meldingen patiënten en naasten
Patiënten en naasten kunnen knelpunten aangeven via telefoonnummer 1400. Deze worden aan het praktijkteam doorgegeven.

Fibula
Namens Fibula neemt Jolanda Roelands, projectdirecteur Fibula, deel aan het praktijkteam. Fibula vormt daarin de verbinding met de praktijk, de Netwerken Palliatieve Zorg. Fibula vindt het belangrijk dat alle zorgprofessionals kennis hebben van de helpdesk en het praktijkteam en vraagt Netwerken Palliatieve Zorg hun aangesloten leden te informeren

Praktijkteam palliatieve zorg VWS: meld knelpunten en voorbeelden